Serigrafi

Serigrafi

Serigrafi er en trykteknik, hvorved en mesh bruges til at overføre blæk på et underlag, undtagen i områder, der er uigennemtrængelige for trykfarven, ved at en blokering stencil. En kniv eller sugefod er flyttet på tværs af skærmen for at udfylde åben mesh-åbninger med blæk, og en omvendt slagtilfælde så får skærmen til at røre underlaget momentant langs en linje for kontakt. Dette får blæk på vådt underlag og trækkes ud af mesh-åbninger, som skærmen fjedrer tilbage, når klingen har bestået.

polyester

Serigrafi er også en stencil metode print gør, som et design, der er pålagt en skærm af polyester eller andre fine mesh, med tomme områder belagt med en vandtæt stof. Blæk, der er tvunget ind i mesh-åbninger ved at fylde bladet eller skraber og ved at fugte substrat, overføres på udskrivning af overfladen under skraberen slagtilfælde. Så skærmen vender væk fra underlaget blæk forbliver på underlaget. Det er også kendt som silke-tv, tv, serigrafi, og serigrafi udskrivning. En farve er trykt på et tidspunkt, så flere skærme kan bruges til at producere en farvestrålende billede eller design.

processen

Der er forskellige udtryk, der anvendes til hvad der er det væsentlige den samme teknik. Traditionelt processen blev kaldt serigrafi eller silketryk, fordi silke blev brugt i processen forud for opfindelsen af polyester mesh. I øjeblikket, syntetiske tråde er almindeligt anvendt i serigrafi proces. Den mest populære maske i almindeligt brug er lavet af polyester. Der er særlige bruge mesh materiale af nylon og rustfrit stål til rådighed til skærmen og printeren. Der er også forskellige typer af maskestørrelse, som vil afgøre udfaldet og udseendet af det færdige design på materialet.

første gang

Serigrafi dukkede første gang op i en genkendelig form i Kina under Song-Dynastiet (960-1279 E.KR.). Det blev derefter tilpasset af andre Asiatiske lande som Japan, og var fremmes ved at skabe nyere metoder.

Serigrafi blev i høj grad introduceret til det Vestlige Europa fra Asien engang i slutningen af det 18. århundrede, men fik ikke stor accept eller brug i Europa, indtil silke mesh var mere tilgængelige for handel fra øst og en indbringende forretning for de mellemstore opdaget.

Tidligt i 1910’erne, flere printere, der eksperimenterer med foto-reaktive kemikalier, der anvendes de kendte aktinisk lys–aktiveret tværs forbinder eller hærdning træk af kalium, natrium eller ammonium chromat og dichromate kemikalier med lim og gelatine forbindelser. Roy Beck, Charles Peter og Edward Owens undersøgt og eksperimenteret med chromsyre salt lysfølsomme emulsioner til foto-reaktiv stencils. Denne trio af udviklere, der skulle vise sig at revolutionere den kommercielle serigrafi industrien ved at indføre foto afbildet stencils, at industrien, selvom den accept af denne metode ville tage mange år. Kommercielle serigrafi nu bruger sensibiliserende stoffer er langt sikrere og mindre giftigt end bichromates. Der er i øjeblikket stort udvalg af pre-sensibiliserede og “bruger-blandet” lysfølsomme emulsioner kemikalier til at skabe billede-reaktive stencils.

En gruppe af kunstnere

En gruppe af kunstnere, der senere dannede den Nationale Serigraphic Samfund opfandt ordet Serigrafi i 1930’erne til at skelne mellem de kunstneriske anvendelse af serigrafi fra den industrielle anvendelse af processen.[4] “Serigrafi” er et sammensat ord, der dannes fra Latin “sēricum” (silke) og græske “graphein” (at skrive eller tegne).

Printere ” National Environmental Assistance Center siger, “Serigrafi er nok den mest alsidige af alle grafiske processer.” Da rudimentære serigrafi materialer, der er så billig og let tilgængelig, det har været anvendt hyppigt i underjordiske indstillinger og subkulturer, og de ikke-professionelle udseendet af disse DIY-kultur screenprints er blevet en betydelig kulturel, æstetisk set på film, plakater, indspille album covers, foldere, t-shirts, kommercielle skrifttyper, i reklamer, i kunst og andre steder.

1960’erne.

Kredit er generelt gives til kunstneren Andy Warhol for populærvidenskab serigrafi som en kunstnerisk teknik, der er identificeret som serigrafi, i Usa. Warhol blev støttet i sin produktion af master Skærm, Printer Michel Caza, en af grundlæggerne af Fespa, og det er især identificeret med hans 1962 skildring af skuespiller Marilyn Monroe, der er kendt som Marilyn Diptych, serigrafi trykt i skrigende farver.

Søster Mary Corita Kent, opnået international berømmelse for hendes levende serigrafier i 1960’erne og 1970’erne. Hendes værker blev regnbue farvet, indeholdt ord, der var både politisk og bidrog til at fremme fred og kærlighed og omsorg.

Amerikansk iværksætter,

Amerikansk iværksætter, kunstner og opfinder Michael Vasilantone begyndt at bruge, udvikle og sælge en drejelig flerfarvet tøjet serigrafi maskine i 1960.[citation behov] Vasilantone senere indgives til patent – [8] på sin opfindelse i 1967 tildelte antal 3,427,964 februar 18, 1969.[8] Den oprindelige maskine, der blev fremstillet til udskrivning af logoer og team oplysninger om bowling tøjet, men blev hurtigt rettet til den nye dille af print på T-shirts. Den Vasilantone patent blev godkendt af flere forskellige producenter, og den resulterende produktion og boom i trykt T-shirts lavet denne beklædningsgenstand serigrafi maskine populære. Serigrafi på tøj i øjeblikket tegner sig for over halvdelen af skærmen udskrivning aktivitet i Usa.

Grafisk serigrafi er meget udbredt i dag for at skabe massen eller stort parti produceret grafik, såsom plakater eller stande. Fuld farve udskrifter kan laves ved at udskrive i CMYK (cyan, magenta, gul og sort (“nøgle”)).

Serigrafi egner sig godt til print på lærred. Andy Warhol, Arthur Okamura, Robert Rauschenberg, Roy Lichtenstein, Harry Gottlieb og mange andre kunstnere har brugt serigrafi som et udtryk for kreativitet og kunstneriske vision.

Trykteknik

Tv-Printere bruger et silketryk kan lide denne Screenstretch version, en skraber, og hængsel klemmer at screene udskrive deres designs. Blækket er tvunget gennem masken bruge gummi skraber, hinge klemmer holde skærmen på plads for nem registrering

A. Blæk. B. Skraberen. C. Billedet. D. Foto-emulsion. E. Skærmen. F. Udskrevne billede.

  • Hvordan at screene udskrive et billede
  • Hvordan at screene udskrive med flere lag med CMYK
  • Forskellige prøver af det udskrevne billede
  • Bruges til at holde skærmene på plads på denne skærm print side bænk
  • Vognen indeholder en træ-skraberen og akryl, blæk,

En skærm er lavet af et stykke mesh strakte sig over en ramme. Masken kan være fremstillet af en syntetisk polymer, såsom nylon, og en finere og mindre blænde for at masken ville blive brugt til et design, der kræver en højere og mere delikat grad af detaljer. For mesh for at være effektiv, skal det være monteret på en ramme, og det skal være under spænding. Rammen, som holder masken kunne være fremstillet af forskellige materialer, såsom træ eller aluminium, afhængigt af raffinement af maskinen eller håndværker procedure. Spændingen i nettet kan kontrolleres ved at anvende et tensiometer; en fælles enhed for måling af spænding af mesh er Newton per centimeter (N/cm).

Med en stencil er dannet ved at blokere off dele af skærmen i det negative billede af de design, som skal udskrives, det er, er det åbne rum er der, hvor blækket vil blive vist på underlaget.

Før udskrivning skal gælde, rammen og skærmen skal gennemgå pre-press proces, hvor en emulsion er ’scorede’ på tværs af mesh og “eksponering enhed” brænder væk unødvendige emulsion efterlader et rent område i mesh med samme form som det ønskede billede. Den overflade, der skal udskrives på almindeligt omtalt som en palle) og er belagt med en bred “palle-bånd’. Dette tjener til at beskytte ‘palle’ fra uønskede blæk, der siver gennem skærmen og potentielt farvning ‘palle’ eller overførsel af uønskede blæk på næste substrat. Næste, skærm og ramme er foret med et bånd. Den type bånd der anvendes til dette formål ofte afhænger af den blæk, der er til at blive trykt på underlaget. Disse aggressive bånd er generelt bruges til UV-og vand-baseret blæk på grund af blæk”, der er lavere viscosities. Den sidste proces i ‘pre-press’ er at blokere uønskede “pin-huller’ i emulsionen. Hvis disse huller i den emulsion, blækket vil fortsætte igennem og efterlade uønskede mærker. At blokere ud af disse huller, materialer, såsom bånd, speciale emulsioner og ‘block-out penne” kan anvendes effektivt.

Tilbage til Mamamo

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *